Friday, December 7, 2007

Straight Line Faith

Tibi Frim

07 dec 2007
Bucuresti


De foarte mult timp am inteles ca drumul spre Big Boss eu il vad ca pe un con cu 'Mnealui (as fi scris apostrofu' cu majuscula, da' nu ma prind cum) in virf si cu noi pe cercul de la baza conului. orice drum e bun, de acolo, de pe cerc, pina in virful Lui, atita vreme cit urca, fie si abia perceptibil. i-am scris si lui Razvan despre perceptia mea ultima asupra relatiei hominidului cu Sefu'. vezi ca nici nu-I zic Dumnezeu. asa am fost invatat ca I se zice, da' poate ca Lui I zice altfel, poate ca Isi zice altfel. si de pe cercul cel de la baza conului sint o infinitate de drumuri spre El.
asadar,

Straight Line Faith

nu cred ca ti-am povestit cum am ajuns eu la El. si eu de pe un punct, pe cararea mea. in liceu citeam in draci (iar cuvintul asta e perfect aici, chiar daca nu merita sa fie un cuvint) niste traduceri din limba rusa, calauza ateistului le zicea. era o serie intreaga, mai groase si mai multe decit Scriptura. mi-ar fi fost mai usor sa citesc Biblia si sa scriu cite un NU in fata fiecarui verset. da' prostu' 'i prost, le citea pe alelalte. si mai prosti aia care le-au scris. numai gindeste-te si tu cite carti trebuia scrise ca sa combata Una singura. numai de aici puteam deduce ca Cea singura e mai tare decit maculatura ailalta. in fine, vazindu-ma pe mine un prof adincit in cele lecturi, a inceput sa se joace cu mine. nici macar nu era prof, ci un golan de inginer de avioane, care prefera sa predea tehnologia prelucrarilor mecanice la balcescu / bratianu. tipu' era baptist, intr-un continuu conflict cu securitatea, scandalagiu si cu spatele oarecum pazit de comunitatea lui. trecuse la baptisti doar ca sa se protejeze, in esenta era ortodox neaos. argumentul lui forte, printre alte multe, a fost ca sa nu ma apuc sa dau cu pietre in ceva pina nu "ascult" si partea adversa. mi-a zis ca asta e un principiu de bun simt la orice judecata. si m-am lasat convins si m-am dus la o adunare de-a lor. aveau casa de rugaciune vizavi de posta veche. acum, din cite tin minte, ca n-am mai luat seama, i-au zis biserica, i-au facut un fel de turla rotunda, iar nu tepoasa ca la adventisti, si i-au pus cruce-n virf. mai gindeste-te ca veneam dintr-o familie care, pe linia tatalui, era adventista, insa cu o bunica rebela, care si-a botezat ultimii doi copii ortodox, adica pe tata si pe frate-sau geaman. sora lor mai mare a murit adventista. bunica nu mai stiu ce credea cind a murit. in fine, venea dintr-o america cu multe religii si parintii ei erau adventisti si asa a fost ea crescuta.
ei bine, cind am intrat pe aleea casei lor de rugaciuni, lume multa adunata acolo si imbracata ca negrii aia de care-mi zici tu, tipu' mi-a iesit inainte si mi-a tras doua palme de-am vazut stele verzi. n-am apucat sa vad reactia celorlalti, ca eram chiaun. si atunci tipu' mi-a miriit la ureche ca n-a vrut decit sa ma aduca in fata Lui Dumnezeu, da' sa ma duc la biserica in care am fost botezat, iar nu la sarlatanii aia de baptisti. si m-a luat de umar si m-a tirit, la propriu, la Sfintu' Gheorghe. alt drum pe pinza conica, vezi bine.
si de-aia, cum ziceam, drumul conteaza si nu de unde pleci. si nu conteaza nici macar ce religie ai, daca crezi in dumnezeu. si cred ca n-ar trebui sa ne mai impaunam ca sintem ortodocsi. am avut norocul sa ne nastem asa, fara sa facem nimic special. poate ca unul, dintr-o alta biserica, scientologica sa zicem, a fost crescut de parintii lui, pe care ii iubeste si-i respecta si nu le iese din cuvint, asa. da' poate ca ala are o credinta mai puternica decit a mea si-si fringe inima mai des decit mine si face mai multa milostenie.
uite, nu cred ca am apucat sa vorbim despre asta vreodata. la Facerea, capitolul I, versetele 26-27 parca, zice asa: "si a zis Dumnezeu sa facem om. dupa chipul si asemanarea Noastra sa-l facem. si l-a facut, parte barbateasca si parte femeiasca". abia la capitolull II, parca versetele 6-7 zice cum l-a facut pe om din tarina si i-a suflat in nari suflare de viata, cu porunca de a creste si a se inmulti, sa stapineasca pamintul. vezi, pina la facerea omului ala de la capitolul I, pe toate le-a facut din zicere. a zis si s-au facut. nici o diferenta intre iarba si flori, jivinele de tot felul si omul ala. s-a zis si s-a facut. partea frumoasa este ca Hristos a iesit din neamul celor facuti de Dumnezeu Insusi, cei cu suflare de viata in nari, si exact astia nu L-au recunoscut, asa ca Omu' s-a "resemnat" si s-a dovedit a fi Dumnezeu pentru ailalti, facuti din zicere. da' sa revin la capitolul I. ai vazut teapa? a zis ce-l face pe om dupa chipul si asemanarea Lui si l-a facut numai dupa chip. fac o paranteza, ca aici e o alta chestie misto: Hristos a fost din veac, altfel n-avea Dumnezeu cum sa-l faca pe om dupa nici un chip, de vreme ce Tatal nu are proiectie / infatisare antropomorfa. inchid paranteza. deci, teapa. a zis ca-l face dupa chip si asemanare si l-a facut numai dupa chip. nici vorba de asemanare. si zicea undeva Sf. Vasile ca asemanarea era, de fapt, o porunca, sa tinda omu' sa devina astfel, avind chipul Lui Dumnezeu.
si aici intervine ortodoxia. ea ne zice ca putem dobindi asemanarea lepadindu-ne de pacate, asta fiind o conditie necesara dar nu si suficienta. asemanarea vine chiar din Sfinta Impartasanie, care ne face una cu Hristos. e o scurtatura, de fapt. te-ai prins? de-aia zic totdeauna ca sintem niste mari norocosi ca sintem ortodocsi si ca asta e o scoala mai buna decit alte biserici, care ne invata si ne ajuta cum sa tindem catre asemanare.
eu, unul, ii apreciez mai mult pe ceilalti, din punctul asta de vedere. pentru ei e mai greu, biserica lor nu le da nici o scurtatura. exclud de aici sarlatanii aia cu batistele verzi si ce-or mai invirti ei. neortodocsii trebuie sa munceasca mai mult, mai cu seama cei care nu se impartasesc, insa probabilitatea ca ei sa faca cele cinci fapte mintuitoare e mai mare. pentru ca, in definitiv, dupa asta o sa fim judecati si nu dupa cite impartasanii am luat in timpul vietii (altfel spus, de cite ori ne-am facut una cu Hristos). adica, sa-l imbracam pe cel gol, sa-l hranim pe cel flamind, sa-i dam de baut celui setos, sa-l cercetam / alinam pe cel bolnav si pe cel inchis. punct. cine le face pe astea cinci nici nu trebuie sa fie crestin ca sa se mintuiasca la judecata. poa' sa fie foarte bine budhist, musulman sau hindus. si cred ca, mai degraba, de-aia bisericii noastre ii zice orto, pent' ca te ia de mot si te trage in virful conului pe generatoare, pe linie dreapta, pe drumul cel mai scurt, si nu te lasa sa ratacesti cu pastorul tau pe nu stiu cite spirale, fara garantia ca vei ajunge in virf intr-o singura viata. si poate ca si aia care cred in reincarnare au dreptate, ca poate lor nu le ajunge o singura viata sa ajunga in virf, dupa religia lor ratacitoare in nesfirsite spirale.
si inca ceva de apreciat. la Apocalipsa zice asa: "iata, stau la usa voastra si bat. de Ma va auzi cineva si va deschide, voi intra si voi cina Eu cu el si el cu Mine".
"stau la usa si voastra si bat" = El e disponibil pentru toti, cu program non-stop.
"de Ma va auzi cineva [...]" = unii aud, altii is fuduli de urechi.
"[...] si va deschide" = aia care aud au libertatea de a deschide sau nu.
"voi intra si voi cina, Eu cu el si el cu Mine" = asta s-a mintuit, a dobindit asemanarea.
ei bine, "de ma va auzi cineva si va deschide" e cheia. aici se vede cum i-a dat Dumnezeu omului libertatea de a-L alege. si de-aia zic ca sint de apreciat, totusi, neortodocsii care boteaza omu' la maturitate, in deplinatatea facultatilor mintale (e virful de sarcina al creierului, ca de acolo inainte incepe sa se degradeze, neuronii sa-i zica pa), sau catolicii, de pilda, care cer enoriasilor o confirmare la paispe ani. e o minima certificare a faptului ca omu' L-a auzit si-I deschide pentru ca e un om liber si pentru ca asa vrea el. si probabilitatea de credinta a astuia e mai mare decit a unui ortodox botezat cu cacatelu' 'n popou, care ajunge matur si nici nu stie ce hram poarta. sansa astuia din urma, insa, e mai mare de data asta, pent' ca il cresc parintii lui ca pe un ortodox, se duce la biserica si profita de scurtatura, de impartasanie adica.
nu voiam sa zic decit ca lucrurile sint impartite in lume cu voia Sefului. le stie El pe toate, de ce le-a rinduit, cum le-a rinduit. si de-aia va mai zic ca sinteti norocosi, si Darie deopotriva ca va are, pentru ca v-ati luat "scurtatura" cu voi in multimea aia de spirale ratacite. da' nici aia nu trebuie judecati sau vaitati, au si ei sansele lor, poate ii mai luminati si voi, macar unul si nu e putin deloc.


*************************
**********************************************************************************
****************


Multumesc Tibi ca m-ai lasat sa public aceasta marturisire intima.
Razvan

fotografia: Tobiroo Effect
realizare: Razvan Mitulescu

No comments: